Pedagogika twórczości
„Jeśli potrafisz o czymś marzyć, to potrafisz także tego dokonać”
(W. Disney)
Każde dziecko jest kimś wyjątkowym i niepowtarzalnym, posiada twórczy potencjał, który można rozwijać. Naszym zadaniem jest stwarzanie warunków sprzyjających rozwijaniu kreatywności dzieci, likwidowanie barier blokujących twórczy potencjał dziecka oraz stymulowanie zdolności twórczych. Twórczość dziecka przejawia się w jego wytworach, odkryciach, nowych zachowaniach, przynosi dziecku wiele radości i satysfakcji.
Pomysłowość i kreatywność dziecka są szczególnie widoczne w jego ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej.
Aktywność twórcza jest potrzebą biologiczną człowieka, a brak jej zaspokojenia uniemożliwia optymalny rozwój istoty ludzkiej.
Istotą kreatywności jest pomysłowość oraz to,że może się ona przejawiać na wysokim poziomie w różnorodnych dziedzinach aktywności dziecka.
Twórcze działanie rozwija wyobraźnię dziecka oraz buduje pewność siebie.
W procesie rozwijania twórczego potencjału dziecka istotne jest:
- usprawnianie procesu zdobywania wiedzy poprzez stosowanie różnorodnych metod aktywizujących i bogatych środków dydaktycznych
- ustalenie norm i reguł pracy dzieci , które sprzyjają procesowi tworzenia
- budowanie atmosfery tolerancji, życzliwości, otwartości i pogodnego zabawowego nastroju
- rozwijanie ciekawości poznawczej i zainteresowań dzieci
- stymulowanie dzieci do poszukiwań, podkreślaniu wartości podejmowania wielu prób rozwiązania problemu
- likwidowanie barier emocjonalno- motywacyjnych i środowiskowych.
Tylko twórczy człowiek może stymulować twórczość innych. Nasi nauczyciele cechują się ciekawością poznawczą, otwartością na inność, tolerancją, zaangażowaniem w działanie oraz innowacyjnością. Są partnerami dzieci w procesie twórczym.
Pedagogika twórczości ściśle łączy się z wychowaniem przez sztukę i z nieustannym doświadczaniem. Nasze przedszkolaki poprzez kontakt z kulturą i sztuką( literatura, muzyka, teatr, kino, sztuki plastyczne) poszerzają obszary swoich doświadczeń, wpływa to na rozwój emocjonalny, umysłowy, percepcyjny, etyczny, społeczny i twórczy dzieci.